Vergoedingen

Fysiotherapie in basis- en aanvullende verzekering

In Nederland kennen we een basisverzekering en zijn er aanvullende verzekeringen. Kortweg kan worden gesteld dat fysiotherapie beperkt wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Een goede aanvullende verzekering, waarin voldoende behandelingen fysiotherapie zijn opgenomen, is daarom aan te raden. Het is goed om te weten dat gebruik maken van fysiotherapie uit de aanvullende verzekering u géén Eigen Risico kost.

Wat valt onder de basisverzekering en wat onder de aanvullende verzekering?

Basisverzekering

• Uit de basisverzekering wordt fysiotherapie beperkt vergoed. Bij bepaalde aandoeningen waarvoor veel fysiotherapie nodig is, kunnen volwassenen na de 20e behandeling in aanmerking komen voor vergoeding uit de basisverzekering.
  • De eerste 9 behandelingen fysiotherapie in verband met urine-incontinentie worden vergoed uit de basisverzekering, mits vergoed door een geregistreerde bekkenfysiotherapeut.
  • Bij artrose aan de knie of heup worden maximaal 12 behandelingen gesuperviseerde fysiotherapie of oefentherapie per 12 maanden vergoed.
  • Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geldt als basisregel dat de eerste 18 behandelingen fysiotherapie per aandoening per jaar gedekt worden door de basisverzekering. Mochten er meer behandelingen nodig zijn, dan geldt in principe dat deze niet door de basiszorgverzekering worden gedekt, echter kunnen deze worden vergoed uit de aanvullende verzekering van de ouder(s), mits zij een aanvullende verzekering hebben afgesloten. Voor bepaalde “chronische” aandoeningen geldt echter dat alle behandelingen vanuit de basisverzekering worden vergoed.
  • Bij Claudicatio Intermittens Fontaine 2 worden de eerste 37 behandelingen vanuit de basisverzekering per jaar vergoed.
  • Bij “Chronische aandoeningen” wordt pas vanaf de 21e behandeling fysiotherapie vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen kunnen worden vergoed uit de aanvullende verzekering, mits deze toereikend is.

Aanvullende verzekering

• Het is dus mogelijk dat u fysiotherapie nodig hebt voor een aandoening en dat die helemaal niet of maar gedeeltelijk wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Uw persoonlijke situatie kan ook per jaar verschillen. Wij raden u aan een passende aanvullende verzekering af te sluiten waarin voldoende behandelingen fysiotherapie zijn opgenomen. Het kan immers makkelijk gebeuren dat u onverwacht een beroep moet doen op de hulp van de fysiotherapeut.
  • Wees zorgvuldig in uw keuze voor een zorgverzekeraar. Er zijn grote verschillen in de manier waarop zorgverzekeraars fysiotherapie vergoeden in de aanvullende verzekering. Bekijk uw zorgpolis daarom goed. Is uw huidige polis ontoereikend, dan kunt u voor 1 januari uw huidige zorgverzekering opzeggen. Als u dit hebt gedaan, hebt u tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering aan te vragen.
  • De verzekeraars hebben voor de basisverzekering een acceptatieplicht, maar voor een aanvullende verzekering geldt dit niet. U moet dan vaak een medische verklaring invullen. Houd hier rekening mee, want dit kan extra tijd kosten.
  • Gebruik maken van fysiotherapie uit de aanvullende verzekering kost u géén verplicht eigen risico.

Neem contact met ons op

Voor een afspraak kunt u bellen naar 0599-413114 of vul het contactformulier hieronder in.

Wij maken u erop attent dat wij de persoonsgegevens die u ons bij het invullen van het contactformulier verstrekt, zullen verwerken op de manier zoals wij die in onze privacyverklaring hebben omschreven. Wij verwijzen u graag naar onze privacyverklaring op deze website voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens en de rechten die u hebt.