Bekkenbodemklachten

Bekkenbodemklachten is een onderwerp waar niemand gemakkelijk over praat. Er zijn meer mensen die met deze klachten rondlopen dan u denkt. Bekkenbodemklachten zorgen bij veel mensen voor pijn, ongemak of zelfs ziekteverzuim.

Veel voorkomende klachten

• ongewild verlies van urine en/of ontlasting
  • een niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
  • ontlasting moeizaam kwijt kunnen
  • pijnklachten in de onderbuik, de bekkenbodem of bij het stuitje of het schaambeen
  • pijn bij geslachtsgemeenschap, wanneer dit samenhangt met de bekkenbodem
  • de gevolgen van verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen
  • zwangerschapsgerelateerde bekken- en lage rugpijn

Fysiotherapie voor bekkenbodemklachten

De bekkenbodemtherapie bestaat uit functionele oefeningen gericht op het verminderen van uw klachten. We beginnen met oefeningen die erop zijn gericht u bewust te maken van uw eigen bekkenbodem. Hierna krijgt u gerichte oefeningen om uw bekkenbodemspieren te versterken of juist te ontspannen. Deze oefeningen zijn ook gemakkelijk thuis uit te voeren .